Efter en motion av Vänsterpartiet har automater för gratis mensskydd testats på ett gäng skolor i Borås. Testet har nu utvärderats, bland annat genom en enkät som flickor i årskurs 4-9 fått svara på. Den stora majoriteten svarade att det är bra och något som alla skolor behöver ha . En tredjedel av dem som fått sin mens hade använt sig av automaterna.

Nu kan automaterna blir permanenta på samtliga grundskolor, under förutsättning att mer pengar skjuts till i grundskolans budget.

Anna Svalander (L), kommunalråd med ansvar för skolan, tycker att det är en gedigen utredning och att det är roligt att utvärderingen är positiv.

– Jag kan inte föregripa våra budgetdiskussioner men när man tänker efter: plåster, toapapper och handdukar är kostnadsfritt så varför inte då ge stöd till blödande tjejer?